Aj' da probamo ovako... pošto vidim na onoj drugoj temi da te malo zbunjuju "različite" informacije, a da želiš da uštediš malo i ne plaćaš električara za nešto što su realno sitne intervencije. To je OK, nemam ništa protiv - ali onda
sebe radi, pošto se sa strujom zaista ne treba zezati, dopri do srži problematike i stekni suštinsko razumevanje onoga sa čime se petljaš.
Dakle, relej je električno upravljani elektroprekidač. Šta to znači: običan elektroprekidač (za svetlo u kući, na primer) ima kompletno mehaničko "upravljanje" - neko radom svog prsta/ruke spoji (zatvori) ili prekine (otvori) električno kolo. Za razliku od toga, relej svoju funkciju vrši na osnovu električne pobude. On nije magični uređaj koji pojačava struju, kao što ga neki doživljavaju - on samo omogućava da prekidačem malih dimenzija u kolu niske nazivne struje (red veličine 0,1A-0,3 A - kao što je npr. taster sirene, ili prekidač za svetlo u ablenderu) upravljaš
drugim prekidačem (u releju), napravljenim za potrošač veće snage tj. za višestruko veće struje (do cca. 30A, za uobičajene namene).
Sad, tu postoji nekoliko vrsta i podvrsta releja, ali za ove potrebe najčešće se u upotrebi sreću sledeće varijante 'mehaničkih' releja (alias "onih koji cakću"):
- sa jednim (87) "normalno otvorenim" izvodom (tj. struja dolazi na taj izvod tek kada postoji pobuda)
- sa dva izvoda (87 i 87a), gde je 87 isti kao što je već navedeno a 87a je "normalno zatvoren" (tj. kada nema pobude, onda struja dolazi na izvod 87a, a kada se javi pobuda onda se tok struje prespaja sa 87a na 87).
I jedan i drugi imaju još 3 izvoda (30, 85 i 86) o kojima će biti reči za sekund.
Šematski to izgleda ovako:
Siva boja za 87a označava da on može da bude tu, ali i ne mora - relej u suštini funkcioniše istovetno i bez njega, samo ne postoji "normalno zatvoreni" izvod.
Obrati pažnju da namerno nisam crtao pluseve i minuseve... Po konvenciji, na izvod 30 se dovodi (preko osigurača) plus sa baterije, bilo da je stalni/direktni ili sa kontakt-brave, a izvod 87 ide na + izvod potrošača. Takođe je po konvenciji 85 negativna strana kalema/aktuatora, a 86 pozitivna, ali u ovom, najprostijem slučaju releja (bez unutrašnjih dioda i sl.) kolo funkcioniše kako treba i sa obrnutim polaritetom tj. nije bitno kako se vezuju krajevi kalema, dokle god su na različitim polovima (ako se vežu na isti pol, relej prosto neće raditi).
Da to konkretizujemo za ono što tebi treba -- ako se ja ne varam, na tvojoj Fiesti taster sirene prekida
negativni kraj kola, kao što je Retro i nacrtao. Možeš to relativno jednostavno da proveriš unimerom - meri voltažu između voda sa tastera sirene i šasije (mase) na mestu gde želiš da vežeš relej, treba da bude 0 bilo da je taster sirene pritisnut ili slobodan. Ako je tako i ako hoćeš da poštuješ konvenciju, veži taj kraj na 85, a 86 na +12V. Nema nikakve smetnje ni da okreneš situaciju (upravo kao što je nacrtano na Retrovoj šemi). Obrati samo pažnju u slučaju da je prekidač ipak na pozitivnom kraju kola (ako ti se pojavi +12V pri testu unimerom kada je pritisnut taster sirene) onda veži tu žicu na (recimo) 86, a na 85 dovedi minus (masu) i trebalo bi da radi.
Nakucao sam ovo na brzinu, moguće je da mi se potkrala neka tehnička omaška, kolege su dobrodošle da isprave.